Gebruiksvriendelijke website of webapp
Website / webapp

Organisatorisch is een website of een wabapp is in een verzameling pagina's of schermen die doormiddel van navigatie aan elkaar verbonden zijn. In de beleving van de bezoeker is de website echter:

  • Een presentatie van de organisatie van welke de website is
  • Een bron van nuttige informatie
  • Een manier om een doel te bereiken (b.v. iets online kopen)

De schermen en navigatie dienen dus dusdanig opgezet te worden dat de bezoeker snel, eenvoudig en makkelijk zijn doel kan bereiken. Om de bezoeker hier in te helpen bestaat een website meestal uit de volgende type schermen:

Elk type schem heeft zijn eigen doel en daarmee een eigen set aan karakteristieken. Het is echter ook mogelijk dat een website uit slechts één pagina bestaat waarin al deze karakteristieken verzameld zijn.

Naast dat deze opbouw en navigatie daartusen moet kloppen, dient een gebruiksvriendelijke website ook aan de volgende eissen te voelden:

Snelheid

Laadsnelheid

Een website of webapp dient snel, heel snel te laden. Hoe sneller de website namelijk laad, hoe eerder je geneigd bent om op de volgende link te klikken. Wetende dat je bijna direct resultaat krijgt bij elke actie maakt de verleiding groot om op de website te blijven en rond te blijven klikken. Ook blijft de focus van de klant op het doel en dwalen de gedachten niet af tijdens het laden van een volgend scherm.

Perceptie

Snelheid voor een groot deel ook perceptie. Het is voor een bezoeker niet belangrijk hoe lang het duurt om het scherm volledig te laden. Er zijn twee punten waaraan de bezoeker het gevoel van snelheid ontleed:

Eerste visuele reactie: hoe snel zie ik iets verschijnen. De tijd tussen het klikken en het eerste wat in je scherm verschijnt geeft de reactietijd van de website aan. De bezoeker kan misschien nog niet precies zien wat het is, maar het gevoel dat de klik effectief was wordt wel geregistreerd. Hiermee blijft de aandacht scherp.

Zichtbaarheid hoofdinhoud. De bezoeker klikte op de link verwachte hij/zij bepaalde informatie of functionaliteit te zien. Zodra deze zichtbaar zijn kan de bezoeker verder. Hoe lang het dan nog duurt voordat sfeerbeelden, aanvullende stukjes informatie of functionaliteit of advertenties worden geladen maakt de bezoeker dan voor het gevoel van snelheid minder uit.

Navigatie en orientatie

Rust

Om je te kunnen orienteren dient je makkelijk de template waarbinnen de schermen worden geladen rustig te zijn. Dit geeft de bezoeker de mogelijkheid rustig te zoeken waar welke functionaliteit en infromatie kan worden gevonden. Om deze rust te genereren dient de template te voldoen aan de volgende eigenschappen:

  • Goed gebruik kleuren. De kleuren moeten de aandacht van de bezoeker duidelijk maken wat belangrijk is en wat niet.
  • Goed gebruik van (wit)ruimte: Er moet letterlijk genoeg ruimte zijn om de losse elementen van elkaar te onderscheiden
  • Goed gebruik van typografie: De teksten moeten snel en makkelijk te lezen zijn.
  • Goed gebruik van structuuur en kadans: Je ogen moeten bepaalde lijnen kunnen volgen om andere / nieuwe elementen te kunnen vinden
  • Niet verspringen: de layout van de template moet direct op het scherm vaststaan en niet meer verspringen als er bijvoorbeeld een afbeelding wordt geladen

Branding

Als het merk voor de orientatie voor de bezoeker uitmaakt (omdat hij specifiek naar deze website op zoek was) moet direct op het eerste gezicht duidelijk zijn dat je op de juiste plek bent. Hiervoor is het niet nodig (en vaak niet wenselijk) om direct groot het logo te tonen. Belangrijker is het om de huisstijl zeer goed in het ontwerp te verwerken. Met de juiste kleuren, lettertypen en een subtiel logo ziet de bezoeker instantaan dat hij/zij op de juiste plek is.

Gestructureerde navigatie

Gestructureerde navigatie, vaak in de vorm van een menu, is de klassieke vorm van navigatie. Alhoewel deze steeds minder belangrijk wordt voor de daadwerkelijke navigatie kan deze eigenlijk toch niet ontbreken. Vooral omdat het een vast eik- en herkenningspunt voor bezoekers is. Juist omdat het zo'n herkenbaar punt voor bezoekers is, is het goed om daar niet te experimenteel in te zijn. Dat betekend ofwel een klassiek topmenu of een mobile-first menu wat inschuift als je op een icoon klikt.

Chronologische navigatie

Veel navigatie tussen schermen is eerder chronologisch dan gestructureerd. Denk aan "rerug naar het overzicht" of "verder naar betalen". Belangrijk bij deze chronologische navigatie is dat deze ook chronologisch voelt. Zeker als de navigatie terug voert naar een vorig scherm. Mocht je bijvoorbeeld op meerdere manieren op een pagina kunnen komen is een knop "terug naar het overzicht" eerder verwarrend.

Voor pagina's waar je wel in veruit meeste gevallen vanuit dezelfde pagina komt is het vooral belangrijk dat een knop terug ook exact hetzelfde scherm oplevert. Als de pagina waarop je terugkeerd inhoudelijk of qua uiterlijk is veranderd dan werkt dit verwarrend en maakt orientatie moeilijker.

Meten

Bezoekers

Het meten van het aantal bezoekers geeft je een inzicht in hoe populair je website is. Alleen het aantal bezoekers bekijken geeft echter een zeer beperkt beeld. Daarom geven wij ook inzicht in het aantal terugkerende bezoekers. Zo weet je of de website vooral populair is onder een groep trouwe bezoekers of juist steeds nieuwe bezoekers weet aan te trekken.

Tevredenheid

Het aantal bezoekers dat je website heeft gevonden zegt vooral iets over de bekendheid van je website n zoekmachines en op social media. Het zegt nog niets over wat bezoekers van je website vinden. Om hier een beeld van te krijgen kijken we naar:

  • hoe lang een bezoeker op je website is gebleven.
  • hoe veel pagina's heeft hij / zij bezochte
  • hoe veel bezoekers hebben de pagina direct verlaten

Bron

Bezoekers vinden de website via diverse kanalen: zoekmachines, social media, online advertenties, nieuwsbrieven, andere websites, etc. Maar hoe veel bezoekers komen vanuit welke bron? En verschilt het gedrag ook per bron? Deze informatie is essentieel om te weten om daar je verdere marketing inspanningen op af te stemmen.