Log in
Log in with USB
Inloggen met vingerafdruk wordt binnenkort mogelijk.
Bijna elke website is tegenwoordig afhankelijk van hoe goed deze scoort in Google. Daarom is het belangrijk om bij het schrijven van teksten te letten op de zoekmachine vriendelijkheid. Dit is minder ingewikkeld dan het klinkt.
Als je de tekst voor een pagina gaat schrijven, bedenk dan eerst waar de pagina nu echt over gaat. Neem één a twee steekwoorden die de kern van de pagina beschrijven. Dit woord (of woorden) dient regelmatig terug te komen op de pagina. Zo is het voor Google eenvoudiger te bepalen waar deze pagina goed op moet scoren.
Het gekozen woord noemen we in de rest van deze handleiding het trefwoord.
Zorg dat het trefwoord voorkomt in de titel van de pagina. Dit is de eerste plek waar Google in kijkt voor trefwoorden.
De tweede plek waar Google in zoekt voor trefwoorden zijn de koppen in de tekst. Heb je dus een vrij lange tekst, gebruik dan regelmatig een Kop 2 om aan te geven waar het volgende deel van de tekst over gaat. Dit maakt het ook makkelijker voor de bezoeker om een lange tekst te lezen. Hoe je een Kop 2 invoegt kan je lezen in de handleiding over de tekst editor.
Het is dus goed om in deze tussenkoppen ook het trefwoord terug te laten komen. Dit hoeft niet in elke kop. De tekst moet wel logisch en prettig leesbaar blijven. Heb je een tweede trefwoord gekozen? Dan zijn deze tussenkoppen ook een goede plek om deze in terug te laten komen.
Na de koppen gaat Google kijken naar de teksten die vetgedrukt zijn of in opsommingen staan. Deze hebben voor Google meer waarde dan gewone tekst. Je kan dus op enkele plekken trefwoorden vet maken of terug laten komen in opsommingen. Maar wederom alleen als dit logisch is binnen de tekst. Zorg altijd dat de tekst prettig leesbaar blijft! Hoe je tekst vetgedrukt maakt of opsommingen maakt lees je in de handleiding over de tekst editor.
Google doorzoekt enkel tekst. Wat in een afbeelding staat kan Google (nog) niet mee nemen als inhoud voor de pagina. Daarom is het belangrijk de afbeelding een alternatieve naam te geven. Hier mee leg je aan Google uit waar de afbeelding over gaat. Hoe je de alternatieven naam voor afbeeldingen instelt, lees je in de handleiding over de tekst editor.
De alternatieve naam voor een afbeelding is trouwens ook belangrijk voor blinden en slechtzienden. De software voor deze doelgroep heeft vaak een voorleesfunctie. Deze kan vertellen waar de afbeelding over gaat mits de alternatieve naam is ingevuld.
Natuurlijk is het ook belangrijk om het trefwoord regelmatig terug te laten komen in de overige tekst. Als het goed is kan dit vrij natuurlijk omdat de pagina over deze tekst gaat. Let op dat je continu hetzelfde woord en dezelfde schrijfwijze gebruikt. Voorkom bijvoorbeeld dat je vervalt in jargon. Hoe vaak je het woord gebruikt hebt kan je controleren met de zoekfunctie van de tekst editor.
Links naar de pagina zijn voor Google minstens even belangrijk als de tekst op de pagina zelf. Is een andere pagina ook relevant voor de bezoeker? Maak dan een link in de tekst naar die pagina. Voorbeelden hiervan zie je ook op deze pagina. Let daarbij op dat je de trefwoorden voor die pagina in de link zelf zet. Dus niet:
Hoe je zoekmachine vriendelijke teksten schrijft lees je hier.
Maar:
Hoe je zoekmachine vriendelijke teksten schrijft lees je in de handleiding over zoekmachine vriendelijke teksten.
Naast de tekst in de pagina kan je ook de informatie voor Google zelf opgeven. Hoe je deze zogehete SEO informatie opgeeft, lees je in de handeiding over de pagina's.